PÁR V KROJI - REPRODUKCE - UPRKA JOŽA

PÁR V KROJI - REPRODUKCE - UPRKA JOŽA

 

2990 Kč

Dostupnost: Skladem
Doručíme dne: 2. 5. 2024

Jméno autora: Uprka Joža
( 26.10.1861 - 12.1.1940 )

Obraz - Pár v kroji. Starší reprodukce od známého malíře Joži Uprky. Signován vlevo dole - viz foto.

 

Rozměry včetně rámu cca 60 cm x 34 cm, rám je zdobený, místy má otluky. Reprodukce na papíře. Obraz je zasklený. Celkový stav - viz foto.

 

Reprodukce je pavděpodobně ze 70 let 20. století.

 

Bude perfektní dekorací Vašich prostor.

 

Joža Uprka

 

* 26. 10. 1861, Kněždub (Hodonín)

 

† 12. 1. 1940, Hroznová Lhota (Hodonín)

 

grafik, malíř

 

Po absolvování německého gymnázia ve Strážnici (1874–1878) a Slovanského gymnázia v Olomouci (1878–1881) nastoupil na Akademii v Praze. Studoval u Františka Čermáka, poté u Antonína Lhoty, s nímž se však nepohodl. Proto se roku 1884 rozhodl pokračovat ve studiích na mnichovské Akademii u Nikolause Gysise a později u Otto Seitze. V roce 1885 tam spoluzakládal český akademický spolek Škréta se spolkovým časopisem Paleta, kam pravidelně přispíval a kreslil také pro Světozor a později i Zlatou Prahu. V roce 1887 se vrátil na pražskou Akademii k Maxi Pirnerovi, ale po dvou semestrech ze studií definitivně odešel zpět na Moravu a poté maloval především výjevy z venkovského života v rodném kraji zprvu v duchu naturalismu. V roce 1892 získal zemské stipendium k návštěvě Paříže, kde se seznámil se Zdenkou Braunerovou, s níž se od té doby přátelil. Na Moravu se vracel v roce 1893 přes Londýn, Holandsko a Mnichov. V Paříži načerpal vlivy impresionismu i soudobého plenérismu. Ovšem Tomáš Vlček naopak soudí, že pro charakter Uprkovy barevné skvrny jako výrazového prostředku emocí neměl zásadnější význam francouzský impresionismus, ale spíše emoce pocházející z lidové kultury v období biedermeieru. Ve svém díle začal rozehrávat pestrobarevnou nádheru slováckých krojů v plném slunci. V těchto letech dospěl k vrcholu svého umění, po roce 1902 zesílil v jeho díle dekorativismus, který v poslední etapě jeho tvůrčího života (1909–1940) představoval již stagnaci. V roce 1902 se v Hodoníně konala výstava slovenských a moravských soudobých výtvarných umělců a u této příležitosti sem z Prahy zajel i August Rodin, jehož Uprka uvítal také v Hroznové Lhotě. V roce 1907 se stal Uprka prvním předsedou právě založeného Sdružení výtvarných umělců moravských.

 

Olomouckou studii k Pouti u sv. Antonínka, která pochází z majetku uherskohradišťského notáře Wilhelma Ganzwohla, zaslal Uprka v roce 1894 na pařížský Salon, kde získala ocenění Mention honorable. Toto ocenění představovalo první malířův větší úspěch v cizině. Francouzský kritik Alexandre tehdy o Uprkově díle napsal: „... je to scéna chvějivá, planoucí, červená, zelená, bělostná, vynikající pohybem a živým pozorováním a je politování hodné, že nemáme u nás tolik malířů, kteří by viděli a předváděli život vlastní země s takovým talentem, jako tento cizinec."

 

Uprka následně vytvořil pro výstavu v Topičově salonu v roce 1895 větší verzi obrazu Pouť u sv. Antonínka (1894) s několika pozměněnými detaily, která se dnes nachází ve sbírkách Moravské galerie v Brně. Těmito obrazy se rázem proměnila Uprkova dosavadní tvorba. Jak poukázal Tomáš Vlček, zásadní otevření kompozice do neupravené reality spočívalo v aktualizaci „výrazových možností skvrny, která byla tím nejdůležitějším nástrojem Uprkova úsilí o odlišnost od dobových konvencí." Barevná skvrna Uprkovi posloužila jako nástroj k novému vyjádření tvůrčí identity doby a prostředí i jeho místa v soudobém umění. Vlček oproti předešlým generacím badatelů soudí, že pro charakter Uprkovy barevné skvrny jako výrazového prostředku emocí neměl zásadnější význam francouzský impresionismus, ale spíše emoce pocházející z lidové kultury v období biedermeieru.

 

Studie i monumentální plátno zachycují první Uprkův výjev z pouti ke sv. Antonínku na kopci nad Blatnicí na Hodonínsku, která bývala dostaveníčkem hlavně ženské části Slovácka, jak ji popsal již v roce 1901 v souvislosti s tímto námětem K. B. Mádl. Mladá děvčata si tam chodívala vymodlit ženichy a ženy nápravu nehodných mužů. Mužská část sem zavítala ani ne tak kvůli modlení jako spíše kvůli dobrému vínu, které se vytáčelo v boudách a stanech pod kostelíkem, a pak také kvůli nákupům různých drobných hospodářských potřeb.

 

Na obrazu jsou na louce před kostelíkem shromážděny zástupy poutníků, jejichž důkladně promyšlená skladba vtahuje diváka do poutavého děje a zároveň jej oslňuje zářivá pestrobarevnost jejich svátečních krojů, kontrastující s okolní zelení. Ke zhotovení obrazů zachycujících atmosféru blatnických poutí na přelomu 19. a 20. století Uprku přiměl tamní farář Mořic Růžička. Tyto poutě, při nichž se scházeli místní, ale rovněž lidé z blízkých i vzdálenějších obcí, všichni nastrojení do nádherných svátečních krojů, začínaly v červnu v neděli po sv. Antonínu a trvaly až do sv. Petra a Pavla.

 

ZDROJ: MUO.CZ - Martina Potůčková

 

 

Typ: Kroje, folklór

Alternativní produkty

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti

Přihlášení