SVINENSKÁ BRÁNA V TŘEBONI - MICHAL RASTISLAV

SVINENSKÁ BRÁNA V TŘEBONI - MICHAL RASTISLAV

 

1990 Kč

Dostupnost: Prodáno

Jméno autora: Michal Rastislav
( 9.6.1936 -

Originální čtyřbarevná litografie - Svinenská brána v Třeboni. Autorem je ceněný a vyhledávaný grafik a malíř Michal Rastislav. Kvalitní, líbivé dílo. Signován vpravo dole - viz foto. Technika vlevo dole - viz foto.

 

Svinenská brána

 

Svinenská brána je jednou ze čtyř bran původního městského opevnění v Třeboni. Brána, původně zvaná Tmavá (v období, kdy získala převážně bílou barvu se název změnil podle města Trhové Sviny, ležícího na jih od Třeboně), tvořila součást vnitřního hradebního pásu. V historických pramenech doložena již roku 1379. Opravena byla v letech 1525 – 1527 Štěpánkem Netolickým. V průčelí k Masarykovu náměstí má v nice polychromovanou sochu sv. Floriána. Štíty a sgrafitová výzdoba je z roku 1571. Brána byla vybudována na komunikaci vedoucí od dnešního hlavního Masarykova náměstí k Novohradské bráně. Mezi ní a Masarykovým náměstím byla ještě jedna fortna, brána o jednom oblouku

  

Rozměry včetně rámu cca 52 cm x 42 cm. Obraz je adjustován do nového rámu. Originální čtyřbarevná litografie, autorský výtisk na papíře. Celkový stav - viz foto.

 

Obraz je odhadem z let 1970-90.

 

Bude perfektní dekorací každého prostoru.

 

Michal Rastislav

 

* 9.6.1936 Teplice (Teplice)

 

ilustrátor, typograf, grafik, malíř, kurátor, fotograf

 

Rastislav Michal se narodil 9. června 1936 v Teplicích-Šanově. Na jeho tvůrčí vývoj měla zásadní vliv jeho matka, básnířka a literátka, známá pod uměleckým jménem Renata Horalova, patřící k pozdnímu okruhu Moderní revue. V důsledku záboru českého pohraničí v roce 1938 rodina opustila Teplice a natrvalo se usadila v Praze. Tím se rozšířil okruh blízkých přátel, kteří také přispěli k rozvíjení obzorů malého chlapce. Byli to především J. Krecar, bibliotékář Národního muzea, Jiří Karásek ze Lvovic, F. Kobliha, J. Opolský, A. Hába, E. A. Hruška, J. B. Foerster či J. Seifert. Toto prostředí formovalo celé Rastislavovo dětství. V roce 1951 složil Michal úspěšně zkoušku na Vyšší školu uměleckého průmyslu, pozdější Výtvarnou školu, a zde se začal seznamovat nejen s malbou a kresbou, ale i s typografií a vázáním knih, a ve speciální třídě J. Vodrážky se mu dostalo důkladného vzdělání v oboru grafických technik. Školu ukončil roku 1955 a ještě téhož roku byl přijat na Akademii výtvarných umění v Praze. Jeho profesory v ateliéru figurální a portrétní malby byli postupně A. Pele, M. Holý a K. Souček.

 

Po absolutoriu v r. 1961 následoval ještě čestný rok a v roce 1963 stipendium Svazu výtvarných umělců. Ke konci studia získal Michal pracovnu na Starém Městě v domě U Obecního dvora, tzv. Mánesovu věžičku, a později rozsáhlý ateliér v Pařížské ulici, který kdysi patřil J. Trampotovi. V tomto ateliéru tvořil celých čtyřicet let a zde také začala jeho cesta profesionálního umělce : malíře, grafika a ilustrátora. Hlavním oborem činnosti R. M. je malba, kterou obohacují volné grafické listy. Jde o figurální kompozice, portréty, krajiny a zátiší. Rád maluje mladé ženy při jejich toaletě - plasticky modelovaná těla, pastózně nanášená barva, to vše harmonicky a působivě vyjadřuje jeho vlastní myšlenky. Soupis tvorby čítá okolo tisíce obrazů, často rozměrných. Řada se jich dnes nachází v majetku Národní galerie, Čs. muzea výtvarných umění v Praze, Galerie hl. m. Prahy, Památníku národního písemnictví, Alšově jihočeské galerie na Hluboké a dalších regionálních institucí.

 

Prvními ilustracemi R. M. byly kresby perem ke knize L. K. Žižky Praha před osmdesáti lety (Orbis, 1960). A. Pele si již dříve povšiml talentu svého žáka a doporučil mu, aby se vedle malby a grafiky věnoval také ilustraci. Po výtvarném doprovodu Černyševského Co dělat následovala Anna Kareninová a pak chef ďouvre světové literatury Vojna a mír L. N. Tolstého. Ilustroval díla A. Dumase ml. (Dáma s kameliemi), B. Pruse (Farao), E. Rostanda (Cyrano z Bergeracu), Puškinova Evžena Oněgina, Dostojevského Zločin a trest, knihy I.S. Turgeněva, K. Paustovského, A. Grina, M. Bulgakova aj. Později nádherně výtvarně pojednal sbírku básní Svlékání tmy D. Thomase. Celkem přes čtyřicet publikací, za některé z nich byl oceněn čestným diplomem na výstavě Kniha 1975 v Moskvě, v roce 1977 čestným uznáním na výstavě ilustrací IBA v Lipsku a roku 1982 v domácí soutěži o nejkrásnější knihu roku. Z technického hlediska je každá Michalem pojednaná kniha jakýmsi světem pro sebe, vždy v souvislosti s literární předlohou volí širokou škálu výtvarných prostředků - od jemných tužkových kreseb až k expresivním akvarelům a kvašům.

 

Grafickou tvorbu R. Michala charakterizuje kultivovanost, lyričnost a poetičnost. Začínal krásným neoklasicistním dřevorytem a kreslířsky stejně suverénní litografií a mědirytinou. Námětem jsou mu akty žen, milenecké dvojice, profily a tváře. Koncem sedmdesátých let dochází k přehodnocování autorova výtvarného projevu stupňováním jeho expresivity. Tyto změny se zprvu projeví na poli volné malby a ilustrace, následně a velmi silně i v oblasti drobné grafiky. Intenzivní rozpracování figurálních námětů v nových kompozicích a častější užití techniky litografie prohlubují Michalův dosavadní tvůrčí vývoj. První exlibris vytvořil pro svou vlastní knihovnu, byly to rytiny tištěné cyklostylem. Následovaly linoryty (exlibris pro matku s motivem hradu Žirovnice), dřevoryty, rytiny, suché jehly, vydávané v malém počtu exemplářů pro příslušníky rodiny. Od samého počátku padesátých let vytvořil pro domácí i zahraniční sběratele vedle řady novoročenek a jiných příležitostných grafik na tři stovky exlibris. Velkou většinou jde o drobné dřevoryty, v menší míře o střídmě barevné litografie nebo jemné suché jehly. První soupisy jeho knižních značek byly spolu se zasvěcenými články o jeho tvorbě publikovány ve spolkovém časopisu (Zprávy SSPE č. 60-65/1965 a dále až do roku 1977). Poté, až do roku 1982, jsou součástí přírůstkových soupisů. Členem SSPE je Rastislav Michal od roku 1960. V dobré paměti jsou jeho zasvěcené přednášky a besedy o grafice, které pořádal pro členy spolku v Savarinu nebo ve svém ateliéru v Pařížské ulici, i jeho ochota, s níž se podílel na vydávání spolkových tisků, grafických souborů pro kongresy FISAE (Zehn kleine Holzschnitte, Dix petit gravures sur bois aj.). V roce 1966 byl jmenován čestným členem SSPE.

 

Michal vystavoval své obrazy, kresby, grafiky a gobelíny na mnoha výstavách v Československu i v zahraničí a jeho tvorbě byla věnována řada článků a monografických katalogů. V roce 1983 získal první cenu v soutěži tvůrců gobelínů v Hamaru v Norsku. Byl členem Svazu českých výtvarných umělců, skupiny západočeských malířů „Červen" a od svých čtrnácti let (!) je členem Spolku českých bibliofilů. Žije a pracuje ve své galerii Michal's Collection v Husově ulici 13 na pražském Starém Městě, kterou založil v roce 1994 a v níž je soustředěna podstatná část jeho díla.

Alternativní produkty

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti
Naše webová stránka ukládá data na vašem zařízení (cookies a úložiště prohlížeče), aby bylo možné identifikovat vaši relaci a dosáhnout základní funkčnosti platformy, zážitku z prohlížení a zabezpečení.
Můžeme ukládat data na vašem zařízení (soubory cookie a úložiště prohlížeče), abychom mohli poskytovat doplňkové funkce, které zlepšují váš zážitek z prohlížení, ukládat některé vaše preference bez uživatelského účtu nebo bez přihlášení, používat skripty a/nebo zdroje třetích stran, widgety atd.
Použití analytických nástrojů nám umožňuje lépe porozumět potřebám našich návštěvníků a tomu, jak naši stránku používají. Můžeme použít nástroje první nebo třetí strany ke sledování nebo zaznamenávání vašeho procházení našich webových stránek, k analýze nástrojů nebo komponent, se kterými jste interagovali nebo je používali, k zaznamenávání konverzních událostí a podobně.
Můžeme používat soubory cookie a nástroje třetích stran k vylepšení nabídky produktů a/nebo služeb naší nebo našich partnerů, její relevance pro vás na základě produktů nebo stránek, které jste navštívili na tomto webu nebo na jiných webových stránkách.

Přihlášení